Friday 19 September 2014

Simpan Ilmu di dalam Hati

"Sesiapa yang mempelajari ilmu dengan beradab, maka Allah akan mencurahkan keberkatan dalam ilmunya."


Tip Menghafal:

1 Jauhkan Maksiat dan Banyak bermain
Hafalan yang kuat bermula daripada minda yang jernih dan hati yang bersih. Maksiat dan dosa dapat mengotorkan hati. Oleh sebab itu, perkara utama yang mesti dilakukan ialah menjauhi maksiat, seklai gus memperbanyak ketaatan.


2 Kurangkan Makan dan Tidur
Imam al-Syafi'i berkata: "Sesiapa yang kenyang dengan makanan halal, ia akan banyak tidur dan banyak minum, kemudian menyesal kerana telah melewatkan banyak keuntungan."

3 Cintai Pelajaran dan Baca Berulang-Ulang
Sesiapa yang menyukai sesuatu pelajaran, ia akan selalu membacanya. Kesannya, ia akan mudah ingat. Imam am-Bukhari pernah diminta tip kuat hafalan. Beliau menjawab: "Aku tidak mengetahui sesuatu yang lebih bermanfaat untuk hafalan selain kecintaan kepada pelajaran dan selalu memandangnya."

4 Cari Masa yang Tepat untuk Menghafal
Waktu malam dan sebelum subuh ialah saat yang sangat tepat untuk megahfal pelajaran. Pada saat itu, keheningan memenuhi dunia dan hati bersiap sedia menerima pancaran ilmu. Ismali bin Abi Uwais berkata: "Jika engkau hendak meghafal sesuatu, maka tidurlah lalu bangunlah sebelum subuh. Buka lampu, kemudian bacalah. Sesungguhnya engkau tidak akan lupa setelah itu, insya-Allah."

5 Praktik Ilmu Muzakarah Bersama Rakan
Ibrahim al-Nakha'i berkata: "Sesiapa yang ingin menghafal hadis, maka sampaikanlah hadis itu. Walaupun ia mesti menyampaikannya kepada orang yang enggan mendengarnya." Ilmu akan melekat di hati jikia ia diamalkan dan dipraktikkan. Setiap kali mendapat maklumat baru, bincangkanlah bersama teman-teman. Dengan itu, ia akan terus kekal di hati <3


No comments:

Post a Comment